Artikelindex

Het ontstaan

Wat het ontstaan van de devotie betreft bleef alleen de legende bewaard, zonder bepaling van het tijdstip van de vondst van het beeld of van de oprichting van de kapel. Volgens de legende werd een beeldje van O.-L.-Vrouw gevonden in de bossen en daar ter plaatse bouwde men een kapel en werd een weg aangelegd. Ieder jaar op 8 september droeg men het beeld in processie. Eens ging de processie nieht en 's anderendaags vond men het beeld en de klederen met slijk bevuild. Men meende dat het beeld zelf de ommegang gedaan had rond de kapel. Van dan af ontstond een grote toeloop en werd op diezelfde plaats een kerk gebouwd.

Moeilijke tijden

Ondanks vervolging en oorlog is de devotie tot O.-L.-Vrouw van Hollebeke steeds gebleven.

In de Geuzentijd verdween het aloude mirakelbeeld. Werd het gestolen of stuk geslagen?  We zullen het nooit weten. Na deze periode werd in het begin van de jaren 1600 een nieuw beeld gemaakt, de pelgrims keerden terug en de verering flakkerde weer op.

Tijdens de Eerste Wereldoorlog werd Hollebeke totaal verwoest. Het bleek bijna onmogelijk om zelfs de plaats van de kerk terug te vinden. Het genadebeeld ging nog maar eens verloren. In 1923-'24, toen Maurits Hinnekens pastoor was, werd de kerk heropgebouwd. Al voor de oorlog kwam een West-Vlaamse priester Paul De Lodder jaarlijks tijdens de noveen op bedevaart naar Hollebeke. Hij had zelf ervaren wat devotie tot O.-L.-Vrouw van Hollebeke voor hem betekende en kunnen vaststellen hoe de devotie in de vooroorlogse periode bloeide. Hij had spijt te moeten vaststellen hoezeer de verering door de oorlogsomstandigheden achteruitgegaan was en in de kerk een Mariabeeld aan te treffen zonder herinnering aan het verleden. Hij nam het besluit om de devotie te doen herleven. Op eigen kosten liet hij door het huis Gerard Dupoht Brugge een nieuw O.-L.-Vrouwbeeld snijden, een nauwkeurige kopie van het oude mirakelbeeld. De Lodder schonk ook nog een prachtige zilveren krans en twee gouden kronen van massief goud. Deze kronen werden vervaardigd door de Brugse edelsmid Verstraete. De juwelen die erin verwerkt werden zijn een gift van de parochianen.

Bedevaart : de drie Maria's

De verering van O.-L.-Vrouw van Hollebeke is een van de oudste Mariadevoties van het Vlaamse Westland. Reeds rond de jaren 1300 ging men te voet van Hollebeke naar Dadizele en van daar naar het Noord-Franse Linselles. In 1380 nam Marguerite d'Oultre, abdis van Mesen, deel aan deze bedevaart. Enkele van de oudere bevolking in Hollebeke weten nog te vertellen dat ze als kind met moeder de bedevaart meegingen. De tocht begon 's avonds in de kerk van Hollebeke, vervolgens ging het naar Dadizele om 's morgens te eindigen in Linselles. De pelgrims baden de rozenkrans en staken kaarsjes aan. Op het einde van de dag gingen ze te voet naar huis. Ze deden er 9 uur over. Ieder jaar gaat de bedevaart nog door per bus of met personenwagens. De noveen van O.-L.-Vrouw van Dadizele, Linselles en Hollebeke begint op dezelfde dag : 8 september (feestdag O.-L.-Vrouw Geboorte). Ieder jaar doen de bedevaarders deze drie pelgrimsoorden aan. Jaarlijks komen de bedevaarders uit Dadizele en Linselles om O-L.-Vrouw van Hollebeke te vereren.