Agenda

Geen activiteiten gevonden

CAMPAGNE 2021/ Broederlijk Delen zegt dankjewel!

Laatst bijgewerkt: maandag 12 juli 2021 Gepubliceerd: donderdag 27 mei 2021 Geschreven door Lode Caes

De Veertigdagentijd ligt al weer een tijdje achter ons en dus ook de campagne Broederlijk Delen, die dit jaar opnieuw anders dan anders verliep wegens corona. Maar toch is de organisatie Broederlijk Delen heel tevreden met de opbrengst van de talrijke acties. Want vele vrijwilligers zetten hun beste beentje voor. Wij hebben campagne gevoerd via Kerk&leven, onze website en nieuwsbrief en vooral sterk ingezet op het bussen van de campagnefolder in vele huizen van de Pastorale Eenheid Onze Lieve Vrouw van Vrede, Ieper en in de federatie Sint-Paulus, Langemark-Poelkapelle. Er was ook het opgemerkte BeTheChallenge-initiatief ‘De Vierdaagse van Broederlijk Delen.'

De campagne met als slogan: Delen doet goed - Ook met het Zuiden legde het accent op delen én herverdelen als hefbomen voor systeemverandering. Op persoonlijk én op structureel vlak. Want er is genoeg voor iedereen. Alleen gebruiken de enen vandaag meer dan hun rechtmatige deel, waardoor ze anderen hun kansen ontnemen. Door te leven met genoeg en te delen en herverdelen, kunnen we het sociale en ecologische onevenwicht herstellen. Delen is geen verarming is, maar schept net tijd en ruimte voor wat echt telt. En er is draagvlak voor verandering. De geesten beginnen te rijpen om niet meer terug te gaan naar het ‘normaal’ van voor corona, om te veranderen naar een beter normaal.

 

Veel van de vertrouwde campagneactiviteiten van Broederlijk Delen hebben te maken met het fysiek bijeenbrengen van veel mensen. En net dit aspect moest omwille van corona achterwege blijven. Ondanks alle beperkingen en regels gingen vrijwilligers met heel veel goesting aan de slag om campagne te voeren. Er ontstonden nieuwe actiemodellen die zeker ook na corona behouden blijven. Een zeer geslaagd voorbeeld is de Vierdaagse van Greet Desimpelaere en Peter Peene in Langemark. Met de tandemfiets fietsten ze in 4 etappes 100 km bij elkaar.

Onze ‘Vierdaagse van Broederlijk Delen’ zit erop! We werkten de slotetappe van ons fietsavontuur af onder een stralende zon. Met 118 km op de teller, wisten we ons doel ruimschoots te halen. We genoten met volle teugen van prachtige landschappen, de ontluikende lente, fijne ontmoetingen, lekkere taart, goed gezelschap van onze ‘compagnons de route’. Aan de eindmeet gisteren wachtte ons een warm onthaal, met champagne en bloemenmeisjes – alles erop en eraan. Een grote schare supporters gaf ons de wind in de benen, én bracht het onwaarschijnlijke bedrag bijeen van € 5515 dat we overmaken aan Broederlijk Delen. HEEL VEEL DANK, namens de partners van Broederlijk Delen in onder meer Congo, Bolivia en Palestina! DELEN DOET GOED, dat is wel duidelijk. Een dikke knuffel, een warme groet,Greet & Peter.”

Ondanks alle moeite zullen de gezamenlijke inkomsten toch lager liggen dan normaal. Dat mag niet omwille van de vele beperkingen niet verbazen. Niettemin op basis van de huidige landelijke resultaten zal de opbrengst van de campagne 2021 ongeveer 2 miljoen bedragen. We bedanken van harte alle vrijwilligers, schenkers en sympathisanten voor al hun geleverde inspanningen.

Enkele leuk wist-je-datjes van de campagne

Wisten jullie dat…

De mensen vanuit de regionale diensten stiekem toch heel bezorgd waren dat vrijwilligers tijdens de campagne niet uit hun kot te lokken zouden zijn;

Ze gelukkig waren dat ze het behoorlijk mis hadden;

Er maar liefst 212.429 campagnefolders werden besteld, 21.000 meer dan vorig jaar – we moesten er zelfs op 25 februari al bijbestellen – en daarvan hebben wij plaatselijk, medewerkers van BD en vormelingen, er 16.340 exemplaren in vele brievenbussen gedeponeerd;

Onze 2000 foodbags als zoete broodjes de deur uitgingen en we er moesten bijbestellen;

Zichtbaarheid centraal stond deze campagne;

Het dan ook logisch is dat er 74.521 affiches werden besteld om uit te hangen;

Als elke affiche elke dag van de vasten 5 keer wordt bekeken, onze affiches een gigantisch bereik hebben gehad;

Heel wat groepen zich in de verkoop gooiden met een aanbod om U tegen te zeggen: zelfgebakken koekjes, humus, (h)eerlijke paaseitjes, ....;

Er naar analogie met de ‘berenjacht in lockdown’ vorig jaar, er dit jaar een aantal vrijwilligers voor Broederlijk Delen een ramenzoektocht voor vormelingen hebben uitgewerkt;

Die zoektocht zo’n succes kende dat we er zeker een vervolg aan breien;

Meerdere paren wandelschoenen al overuren draaiden voor vastentochten;

Eén van onze nieuwe modellen BeTheChallenge goed scoorde;

Er werden 30 acties geregistreerd waarbij individuen, gezinnen en groepen een uitdaging aangingen en er zich voor lieten sponsoren;

Onze partners in het Zuiden hier ook aan meededen;

1 bepaald gezin in 1 week 1000 km fietste;

Ze bij Broederlijk Delen Mariakerke nu nog steeds 4000 km aan het stappen zijn – de afstand Mariakerke-Gaza – om zo fondsen in te zamelen …

 

Voorlopige resultaten

We stevenen dus af op de € 2.000.000 giften, minder dan een traditionele campagne, maar sowieso meer dan vorig jaar. Dit bedrag is het resultaat van wat binnen komt 6 weken voor Pasen en 6 weken na Pasen.

 

Resultaten dekenaat Ieper

Na wat puzzel-en rekenwerk kunnen we volgende resultaten voorleggen:

voor de Pastorale Eenheid Onze-lieve-Vrouw van Vrede, Ieper een totaal van € 29208,90

voor de Federatie Sint-Paulus Langemark-Poelkapelle een totaal van € 7620

en voor de federatie Sint-Augustinus Zonnebeke een resultaat van € 2589,10

Als we dit bij elkaar brengen komen we bijna aan € 40.000 dat opgehaald werd ten voordele van Broederlijk Delen. In 2020 hadden we ongeveer € 25.000. De opbrengsten komen van sponsorgeld van sportieve evenementen, collecteomslagen, inzamelacties. Het grootste deel komt van algemene giften, zoals een gift op het rekeningnummers dat op de campagnefolders staat, dus mede dank zij het vele bussen.

 

Nog even gewoon zomaar illustratief één actie van ‘Het Tempelhof’ in de kijker, hier de uitnodiging:

Op woensdag 17 februari ‘Aswoensdag’ gaat de vastentijd van start! Die dag worden 2 activiteiten aangeboden: deelnemen aan de aswoendagsviering (in 3 kleine groepjes in de kapel) in de voormiddag en een sober maal. Ondanks coronatijd willen we toch eens stilstaan en solidair zijn op een andere manier met anderen. Ieder krijgt de mogelijkheid, bewoner of personeelslid van het Tempelhof, om éénmalig te kiezen voor een sober maal. Bewust kiezen om geen warme maaltijd te nuttigen! Wat kan je in de plaats van het middagmaal verwachten? Een lekkere kommetje zelfgemaakte, verse soep met boterhammen en daarbij de keuze uit een blokje smeerkaas of een gekookte eitje! De soep wordt in het Tempelhof klaargemaakt door Ria en de bewoners van Woning 1,2,3.’

Door corona kon men de maaltijd niet samen nuttigen maar ieder at in de bubbel van zijn wooneenheid. Aan deze actie werd goed deelgenomen. Het sober maal bracht € 194 op. Bedankt ook aan de bewoners en personeel van Tempelhof.

 

De campagne 2021 was er ééntje die sowieso de geschiedenisboeken ingaat. Ze was anders dan anders, maar dankzij jullie allemaal meer dan geslaagd! We voelden ondanks alles enthousiasme, we zagen durf, we merkten betrokkenheid en bovenal doorzettingsvermogen. Hoedje af, echt waar, voor gewoonweg alles wat gebeurde! Jullie zijn echt goud waard!

Hits: 926