GEBEDSWEEK VOOR DE EENHEID VAN DE CHRISTENEN: Kennismaken met dominee Chris Bultinck

Laatst bijgewerkt: vrijdag 02 februari 2024 Gepubliceerd: woensdag 17 januari 2024

Elk jaar bidden christenen uit verschillende kerken en in verschillende landen voor de eenheid van de christenen. Sinds 1908 wordt de Oecumenische bidweek gehouden van 18 tot 25 januari. Elk jaar is er een thema en komen de teksten uit een bepaald land (Burkina Faso). Voor de bidweek van 2024 werd het thema genomen uit het Lucasevanglie, waarin de bekende parabel van de Barmhartige Samaritaan (Lucas 10,25-37) te vinden is.

Op zondag 21 januari knopen we ook in Ieper - na een onderbreking - weer aan met een oecumenische gebedsviering. Afspraak deze keer in de protestantse kerk  'De Rots' in de Beluikstraat 19 om 18 uur. Een uitstekende gelegenheid om kennis te maken met dominee Chris Bultinck die op zondag 1 oktober 2023 aangesteld werd tot predikant in opvolging van Eleonora Hof. Voorlopig woont hij nog in Dendermonde en pendelt hij tussen zijn woonstede en Ieper. 

Op vrijdag 5 januari, de vooravond van Driekoningen, bel ik aan in de Beluikstraat 19. De dominee doet zelf opent en leid mij naar zijn werkkamer-living-bibliotheek. Ik stel mezelf voor als vormselcatechist en contactpersoon-koster van O.L.V.-Middelares en start het gesprek met een eerste vraag.

Je bent hier in opvolging van Eleonora Hof, vrouwelijke dominee. Maar hoe kom jij in Ieper terecht?

Het zit zo.  Elke protestantse gemeenschap kiest zelf de predikant. In 2003 –‘04 was ik consulent die hier moest toezien op de keuze en de aanstelling van dominee Henk Van Andel. In die jaren werd een begin gemaakt van Oecumene in Ieper. Ik maakte toen ook kennis met o.a. Pater Boni, Father Ray en Ghislain Lacante. Ghislain was toen voorzitter van de 'Werkgroep Oecumene' die sinds 1986 in Ieper werkzaam was. Dit is één reden geweest om voor Ieper te kiezen als mijn nieuw werkterrein.                                                            

Je roots liggen in Oost-Vlaanderen?

Ja, ik ben geboren in Deinze in 1960. Ik ben gehuwd en heb twee zonen. Ik werkte zeven jaar als predikant van de protestantse kerk in Dendermonde. Ik had jarenlang de leiding van de Protestantse Aalmoezeniersdienst in België en Nationaal Overleg m.b.t. de kaders van aalmoezeniers. Zo werd ik een tijd lang voorzitter van de Interlevensbeschouwelijke Raad voor de Bijstand van Gedetineerden. Met het gevangenispastoraat ben ik onlangs gestopt.

In onze kerken kampen we al jaren met een tekort aan priesters. Hoe is het in jouw kerk?

Niet beter. Er is een nijpend tekort aan predikanten net als bij de 'Romana'. 

Met “Romana bedoel je de ‘katholieke kerk’. Jullie zien dus ook weinig  jonge mensen of jonge gezinnen in jullie kerken.

Dat klopt. De 'millennials' (geboren vanaf 1980) hebben overal afgehaakt, ondanks het feit dat ze open staan voor spiritualiteit met vragen naar de oorsprong en de zin van het leven.

Jullie, protestanten, zijn veel meer vertrouwd met de Bijbel dan wij ‘Romana’.

Voor ons is de Bijbel, de Schrift, het enige Woord van God waarop we ons baseren. Er is een tijd geweest dat het de katholieken verboden werd om de Bijbel te lezen. Wij hebben inderdaad de traditie dat we zelf proberen achter de betekenis van de Bijbelteksten te komen. Het is ontzettend boeiende lectuur waarbij de teksten - binnen de context van de veranderende tijd - telkens weer actueel geïnterpreteerd kunnen worden.

Als vormselcatechist probeer ik de ouders van de kandidaat-vormelingen gevoelig te maken voor de Bijbel. Ik ga ervan uit dat men geen christen kan zijn als men zich niet laat voeden door wat in de Bijbel staat o.a. door het meemaken van  de 'Dienst van het Woord' tijdens de Eucharistieviering.

Weet je dat wij in de protestantse erediensten gebruik maken van dezelfde weekendlezingen. Wij volgen ook de A-, B- en C-jaren. Net als jullie zitten we nu in het B-jaar met Marcus als evangelist. In de Paastijd putten we vooral ook uit het evangelie van Christus naar Johannes. We hebben ook veel kerkelijke gezangen gemeen. Dat blijkt als ik onze liederen naast jullie 'Zingt Jubilate' leg. Het is wel zo dat de aanwezigen in een protestantse dienst spontaan de psalmen meezingen terwijl in jullie vieringen het zingen zich dikwijls beperkt tot wat een koor, cantor of de organist laat horen.

Oecumenisch gezien moet het bezit, het kennen, het luisteren en het zingen van Bijbelteksten het uitgangspunt zijn om nauwer met elkaar samen te werking?

Dat is zeker zo. Dit jaar nog organiseren we een 'bijbelkring'. Zeg maar bijbelavonden op maandag, waarbij de lezingen van het weekend besproken worden. Vergelijkbaar met het 'Leerhuis', een initiatief van het bisdom Brugge waar ook protestanten, anglicanen, orthodoxen en evangelisten welkom zijn en van gedachten kunnen wisselen. De data zijn reeds besproken op het oecumenisch overleg en doorgegeven aan E.H. deken.

Ik verneem dat je tijdens je recente aanstelling als dominee in Ieper gesproken hebt over een stuk protestantse geschiedenis in Ieper. Wat moeten wij daarover weten?

De protestantse kerk in Ieper bestaat precies 100 jaar. Dat gaan we vieren op ‘Hervormingszondag' in oktober, dit jaar. Het is allemaal begonnen na W.O.I toen de Westhoek in puin lag. Er kwam toen nogal wat hulp van Amerikaanse Methodisten. Men kwam samen in de 'Foyer Americain' op de hoek van de Rijselstraat en de Elisabethstraat. De eerste protestantse eredienst werd er gehouden op 25 november 1923. De officiële oprichtingsplechtigheid van de protestantse kerk vond plaats op Hemelvaartsdag 29 mei 1924. Vanaf 1935 werd een zaal gehuurd in de Maarschalk Fochlaan. Pas in 1948 kon men  gebruik maken van een klein kerkgebouw in de Beluikstraat waar in 1996 het nieuwe kerkgebouw in gebruik genomen werd. 

Eigenlijk moeten we dan spreken van een Methodistische kerk?

Bij haar oprichting in 1924 maakten we inderdaad deel uit van de Methodistische kerk van België. Sinds 1979 draagt de protestantse gemeenschap van Ieper de naam ‘Verenigde Protestantse Kerk in België'.

Kan je in het kort vertellen waar de protestantse gemeenschap van Ieper zoal mee bezig is?

Ook al zijn we een relatief kleine kerkgemeenschap toch zijn we betrokken bij het godsdienstonderwijs, de aalmoezeniersdiensten in ziekenhuizen, het sociaal dienstbetoon in eigen land en ontwikkelingshulp daarbuiten. Sinds de jaren ’80 van de vorige eeuw is de protestantse kerk in Ieper zeer intens betrokken bij de oecumenische samenwerking met de andere christelijke kerken in de stad. Elke zondag is er in de protestantse kerk 'De Rots' een eredienst om 10.00 u..

In deze kersttijd staan in de meeste katholieke kerken, kapellen, ook in vele huizen kerststallen en -stalletjes. Hoe kijkt een protestant daartegenaan?

Inderdaad in onze kerken en gebedsplaatsen vind je geen heiligenbeelden en is er zeker geen heiligenverering zoals bij jullie. Het toeval wil dat er dit jaar een kersttafereel uitgewerkt is in 'De Rots' met gehaakte kerstfiguren, het werk van enkele vrijwilligers.

Mooi, ook dat lijkt mij een stap naar mekaar toe. Weet je dat voor de kerk van O.L.V.-Middelares, in de Capucienenstraat in Ieper, een beeldengroep staat waarin ook de figuur van Luther afgebeeld staat?

Neen, dat wist ik niet.

Wel dat is een initiatief dat uitging van pater Boni en zijn medewerkers om de oecumenische gedachte concreet uit te dragen. Pottenbakker Marc Maes (1935-2022) werkte het concept 'Tweeduizend jaar Christendom: Jezus Christus, de Levensboom' uit. Dit kunstwerk, eigenlijk een ‘monument’ dateert van het jaar 2000. Je herkent er o.a. Moeder Maria, Pater Damiaan, Mother Theresa, Godelieve van Gistel, ... en ook Luther. ’s Avonds en ’s nacht wordt de beeldengroep verlicht.

Dominee Bultinck, mag ik jou danken voor  je verhaal. Mag ik je proficiat wensen met je aanstelling en jou een gezegende dienst in jouw kerk toewensen samen met de hoop op een vruchtbare samenwerking met de andere christelijke kerken in Ieper. Ik kijk al uit naar de start van de oecumenische Bijbelkring.

Jef Coulembier

 

Uitsmijter met dank aan Ghislain Lacante die nog weet heeft van een persbericht dat in het jaar 2004 verscheen. Het betreft een bijdrage over de godsdienstoorlogen, de beeldenstorm en de reformatie die in de zestiende eeuw – vanuit Frans-Vlaanderen – ook Ieper bereikte en zich over heel Vlaanderen verspreidde. Daarin schreef dominee Chris Bultinck:

“Reeds vóór die tijd waren er hervormingsgezinde bewegingen binnen de Katholieke Kerk in Europa. Zij riepen op tot meer evangelische eenvoud, tot het overdenken van het evangelie en predikten tegen de misbruiken in de Kerk. De hervormingsbeweging van Zwingli en Calvijn komt onze gewesten binnen rond 1540. Vooral deze laatste protestantse hervormingsbeweging zal bij ons grote invloed krijgen. Ook Luther vroeg de paus zijn hervormingsvoorstellen tijdens een oecumenisch concilie ter sprake te brengen, maar vond in Rome geen gehoor en werd als ketter veroordeeld. Zo werd de kerkscheuring een jammerlijk feit.”

Hits: 405